Alvási zavar

A mobiltelefonnal töltött túl sok idő - a túlzott sms-ezés és csevegés - alvási zavarokat okozhat - állítja egy tanulmány. A túlzott mobilhasználat mindemellett növeli a stresszre való hajlamot.

 

Kutatások bizonyították, hogy azok a tinik, akik naponta több, mint 15-ször használják a mobiltelefonjukat, nehezebben alszanak el, és gyakrabban riadnak fel az éjszaka során, mint azok, akik ritkábban használják a telefont.

A túlzott mobilhasználat mindemellett növeli a stresszre való hajlamot, és használóik általában fáradtabbak, mint társaik. A kutatás eredménye szerint a tünetek függetlenek attól, hogy valaki sokat beszél vagy csak sms-ezik. A kutatás az első lépések egyike, a mobiltelefon használat fiziológiás hatásainak vizsgálatában. 

 

Szorongást okoz?

A kutatás alapját az a megfigyelés adta, mely szerint azok, akik napi egy óránál többet használják a mobiljukat, szorongásra hajlamosak.

A kutatók 21, 14-20 év közötti olyan fiatalt vizsgáltak, akik rendszeresen járta iskolába. Közülük tizen naponta csak kevesebb, mint ötször használták a mobiljukat hívásra vagy üzenet küldésére, a többi 11 fiatal több, mint 15 hívást vagy üzenetváltást bonyolított naponta. Ez utóbbi csoportból négyen több, mint 30, egy résztvevő pedig több, mint 200 üzenetet küldött naponta.

A kutatók megdöbbenésére csak egyetlen olyan tini volt, aki éjszakára kikapcsolta a telefonját.

A felmérésben résztvevőknek egy 40 kérdésből álló tesztet kellett kitölteniük az életmódjukkal és alvási szokásaikkal kapcsolatban. Ezek között szerepelt olyan kérdés, mely a kávéfogyasztási szokásaikra volt kíváncsi, illetve olyan is, mely azt firtatta, mikor alszanak el, és milyen sokáig alszanak.  Emellett egy skálán kellett ábrázolniuk, a nap folyamán mikor mennyire voltak álmosak, és egy olyan műszert viseltek, mely azt figyelte, mikor vannak ébren és mikor alszanak.

 

Alvászavar koffein- és alkoholfogyasztással

A kutatás eredménye szerint, összehasonlítva a ritkábban telefonálókkal, azok, akik túl gyakran használták a mobiljukat:

  • reggel nehezebben ébredtek (átlagosan 10.50-kor, míg a telefont ritkán használók 8.34-kor),
  • az éjszaka folyamán gyakrabban riadtak fel,
  • nehezebben aludtak el,
  • több koffeint fogyasztottak,
  • több alkoholt fogyasztottak.

A tanulmány szerint a sokat telefonálók közül heten csak dél után ébredtek fel a hétvégeken.

 

Mi volt előbb, a telefonhasználat vagy az alvásprobléma?

Természetesen a kutatók nem akarják a tiniket lebeszélni a mobilhasználatról, ám hangsúlyozzák, hogy a nap folyamán beiktatott mobilmentes időszakok csökkentik az alvászavarok előfordulásának esélyét. 

Dr. Sanjeey Kothare, a Harvard Orvosi Egyetemének alvásspecialistája szerint további kutatások szükségesek ahhoz, hogy kiderüljön, a mobilhasználat miatt van-e az alvászavar, vagy az alvászavar miatt mobiloznak még este is oly sokat a tinik. Amíg ez kiderül, javasolják a mobilmentes órák beiktatását a tinik napirendjébe.

(WEBBeteg – CS. K.; Forrás: WebMD)